| AKTUALNOÅšCI
VII Konferencja Sekcji Audiologicznej i Foniatrycznej w £odzi
Dodano 2013-07-12
Instrumentalne metody badania g³osu, zasady profilaktyki i prewencji oraz rehabilitacji zaburzeñ s³uchu, g³osu i mowy, a tak¿e zaburzenia procesu komunikacji i artykulacji oraz nowoczesne metody diagnostyki audiologicznej to wa¿niejsze tematy VIII Konferencji Sekcji Audiologicznej i Foniatrycznej Polskiego Towarzystwa Otolaryngologów – Chirurgów G³owy i Szyi, która odby³a siê w dniach 6-8 czerwca 2013 r. w £odzi.
Czytaj dalej...
Zapraszamy na Konferencjê dla osób z szumami usznymi i obni¿on¹ tolerancj¹ na dŸwiêki
Dodano 2013-07-12
W dniu 28 wrzeœnia 2013 r. w Œwiatowym Centrum S³uchu w Kajetanach, odbêdzie siê Konferencja dla osób z szumami usznymi i obni¿on¹ tolerancj¹ na dŸwiêki. Zapraszamy pacjentów, ich rodziny i bliskich oraz wszystkich, którzy odczuwaj¹ dotkliwe dŸwiêki, maj¹ problemy ze s³uchem i rozumieniem mowy, oraz tych których dra¿ni¹ dŸwiêki z otoczenia.
Wiêcej informacji uzyskasz na stronie Klubu Tinnitus...
IV Miêdzynarodowa Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. S³ucham, wiêc potrafiê…
Dodano 2013-06-03
IV Miêdzynarodowa Konferencja Naukowo-Szkoleniowa pt. “S³ucham, wiêc potrafiê: Terapia Audytywno-Werbalna. Wszystkie drogi prowadz¹ do mózgu” odby³a siê w dniach 16-17 maja 2013 w Œwiatowym Centrum S³uchu Instytutu Fizjologii i Patologii S³uchu w Kajetanach.
W konferencji wziê³o udzia³ ponad 100 specjalistów zajmuj¹cych siê rehabilitacj¹ dzieci z zaburzeniami s³uchu z ca³ej Polski. Byli wœród nich tak¿e rodzice i opiekunowie dzieci implantowanych.
W programie naukowym konferencji znalaz³y siê wyk³ady na temat rozwoju s³uchowego mózgu dziecka, które prowadzi³a prof. dr. Carol Flexer, goœæ specjalny konferencji, wybitny audiolog, znany i ceniony na ca³ym œwiecie wyk³adowca specjalizuj¹cy siê w audiologii dzieciêcej i edukacyjnej, certyfikowany terapeuta metody audytywno-werbalnej (AVT).
Metoda audytywno-werbalna (Auditory-Verbal Therapy – AVT) zak³ada rozwijanie mowy na drodze s³uchowej, bez odczytywania z ust i bez nauki jêzyka migowego. Metoda promuje wczesne wykrycie i zdiagnozowanie wady s³uchu, a w œlad za tym zastosowanie nowoczesnej technologii, czyli w³aœciwie dobranego urz¹dzenia wspomagaj¹cego s³yszenie. Wczesne wykrycie wady s³uchu i zaopatrzenie w odpowiednie urz¹dzenie ma na celu stymulacjê odpowiednich struktur mózgu dziecka, bêd¹cych w fazie dojrzewania, poddanie ich dzia³aniu intensywnych bodŸców odpowiedzialnych za prawid³owy rozwój s³yszenia, tak aby w przysz³oœci struktury te wype³nia³y przypisane im fizjologicznie funkcje. AVT stosuje techniki, strategie i zasady, które promuj¹ optymalny rozwój jêzyka werbalnego poprzez s³uchanie. Prof. Flexer wielokrotnie podkreœla³a, ¿e s³uchanie staje siê g³ówn¹ drog¹ w rozwoju osobistym dziecka i jego funkcjonowaniu spo³ecznym, a metoda audytywno-werbalna zak³ada aktywny udzia³ rodziców w procesie rehabilitacji. Rodzice nie tylko s¹ obecni podczas sesji terapeutycznych, lecz tak¿e aktywnie w nich uczestnicz¹c, ucz¹ siê odpowiednich technik i strategii postêpowania, które nastêpnie stosuj¹ w codziennych kontaktach z dzieckiem. W porównaniu z innymi programami wczesnej rehabilitacji terapia audytywno-werbalna wymaga wiêc wiêkszego zaanga¿owania nie tylko od terapeuty, lecz tak¿e od innych uczestników sesji terapeutycznej. Zak³adaj¹c aktywny udzia³ rodziców w terapii, metoda audytywno-werbalna oczekuje przygotowania ich do tej roli. Zgodnie
z wytycznymi metody to rodzice pozostaj¹ „klientami” terapeuty. Opracowuj¹c program sesji, terapeuta okreœla konkretne cele z zakresu s³yszenia, mowy, jêzyka, umiejêtnoœci poznawczych i komunikacyjnych. Dziêki temu ma mo¿liwoœæ systematycznego monitorowania postêpów dziecka, co sprawia, ¿e ka¿da sesja staje siê sesj¹ diagnostyczn¹. Anga¿uj¹c czynnie rodziców, terapeuta przygotowuje ich równie¿ do systematycznego monitorowania postêpów dziecka w odniesieniu do normy rozwojowej. Terapia audytywno-werbalna k³adzie nacisk na edukacjê, doradztwo i wsparcie rodziny. Celami terapii s¹ nauka s³uchania, mówienia i zaanga¿owanie dzieci w konwersacjê, aby w przysz³oœci mog³y siê kszta³ciæ w szko³ach ogólnodostêpnych i mia³y mo¿liwoœæ edukacyjnego i zawodowego wyboru w ¿yciu.
Oprócz tych niezwykle interesuj¹cych wyk³adów w programie konferencji znalaz³o siê miejsce dla licznych warsztatów, podczas których uczestnicy æwiczyli techniki pracy z pacjentami i ich rodzicami w oparciu o w³asne doœwiadczenia, nagrania i filmy ze swoich zajêæ oraz studia przypadków.
Warsztaty prowadzili specjaliœci z Instytutu Fizjologii i Patologii S³uchu oraz absolwenci jedynego w Polsce profesjonalnego kursu dotycz¹cego metody audytywno-werbalnej – Listening for Life© Auditory – Verbal Studies: Principles into Practice, zorganizowanego przez WE Listen International Inc. i IFPS.
Najwa¿niejsz¹, optymistyczn¹ lekcj¹, jak¹ wszyscy uczestnicy mogli wynieœæ z konferencji by³o to, ¿e aktualny stan wiedzy i dostêpne rozwi¹zania technologiczne, takie jak implanty i aparaty s³uchowe, w po³¹czeniu z odpowiednio wczeœnie rozpoczêt¹, systematyczn¹ prac¹ z dzieckiem wykorzystuj¹c¹ mo¿liwoœci rozwojowe mózgu pozwala dzisiejszym dzieciom z dowolnym stopniem niedos³uchu rozwin¹æ jêzyk mówiony, umiejêtnoœæ pisania i czytania oraz kompetencje spo³eczne i emocjonalne w stopniu, jakiego wczeœniej siê nie mogliœmy spodziewaæ.
Opis na stronie g³ównej IFPS
<< Poprzednia strona
Następna strona >> | |
|
|
|
|
|